Werkproces Budgetbeheer
1. Aanmelding en Intake
Bij de aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek bij de Cliënt thuis of indien gewenst bij een instelling. In dit gesprek maken we kennis met elkaar en bekijken we of budgetbeheer een goede oplossing betekent voor de bestaande problemen. Bij het intakegesprek wordt het intake formulier ingevuld.
2. Aanvang Budgetbeheer
Nadat alle benodigde documenten zijn ondertekend en aangeleverd, gaat het budgetbeheer van start. Vanaf dit moment is de cliënt verplicht alle noodzakelijke informatie en documenten omtrent inkomen, lasten, schulden en andere financiële zaken en/of verplichtingen welke nodig zijn om een inventarisatie te maken van de huidige financiële toestand aan de budgetbeheerder te verstrekken. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor een juiste uitvoering van het budgetbeheer.
3. Inventarisatie
Binnen drie maanden, na aanvang van het budgetbeheer, zal de budgetbeheerder een eerste inventarisatie opmaken. Deze inventarisatie omvat een omschrijving van alle eventuele bezittingen en schulden van cliënt per datum van de start van het budgetbeheer. Indien gewenst zal aan de cliënt een afschrift van de inventarisatie ontvangen.
4. Bankrekening
Na ondertekening van de overeenkomst zal de budgetbeheerder er voor zorgdragen dat zo spoedig mogelijk 1 bankrekening(beheerrekening) wordt geopend. Deze rekening staat op naam van de cliënt maar zal beheerd worden door de budgetbeheerder. De beheerrekening wordt gebruikt voor ontvangst van de inkomsten en betaling van de verplichtingen van cliënt. Het periodieke leefgeld, die cliënt toekomt op basis van het vastgestelde budget wordt gestort op de reeds bestaande rekening van cliënt, waarover de cliënt beschikking heeft. De cliënt krijgt, inlogcodes om in te kunnen loggen op de website van MR BeschermingsBewind om zo de banktransacties te kunnen volgen. Indien gewenst ontvangt de cliënt maandelijks, per mail of post, een maandoverzicht van de beheerrekening.
5. Budget
Tegelijk met de inventarisatie zal de budgetbeheerder een budget opstellen, met daarin opgenomen de maandelijkse inkomsten en uitgaven van de cliënt. Met inkomsten worden bedoeld salaris dan wel uitkering, eventueel voorlopige teruggave inkomstenbelasting en heffingskortingen. Tot de uitgaven wordt gerekend de vaste lasten, verzekeringen, vervoerskosten, abonnementen, leefgeld, eventuele aflossingsregelingen en reserveringen.
6. Inkomsten
1. De cliënt zorgt dat de budgethouder steeds op de hoogte wordt gehouden van wijzigingen in inkomsten en vaste lasten van het onder art. 5 genoemde inkomen en uitgaven.
2. De cliënt dient zelf voor zijn inkomen te zorgen. Dit inkomen kan voortkomen uit arbeid, vermogen of uitkering. De budgetbeheerder zal, indien nodig, de uitkeringsaanvraag begeleiden.
7. Uitgaven
1. De uitgaven van de cliënt worden uitgevoerd conform het opgestelde budgetoverzicht. Bij betaling van de uitgaven zal prioriteit worden gegeven aan de huisvestingslasten, noodzakelijke verzekeringen en de uitgaven voor levensonderhoud.
2. De cliënt is verplicht alle nota’s en rekeningen die hij/zij ontvangt terstond door te geven aan de budgetbeheerder. De budgetbeheerder zal deze rekeningen voldoen als zij vallen binnen het opgestelde budgetplan. Als deze verplichtingen niet zijn opgenomen in het budgetplan zal de budgetbeheerder pas over gaan tot betaling na overleg met de cliënt mits er ruimte is in het budgetplan en het saldo toereikend is.
3. De cliënt verplicht zich geen nieuwe schulden en/of andere betalingsverplichtingen aan te gaan gedurende de uitvoering van deze overeenkomst.
4. De uitgaven voor levensonderhoud zal de budgetbeheerder in overleg met de cliënt wekelijks of maandelijks overmaken naar een bankrekening, waarover de cliënt zelf, dan wel een gemachtigde van de cliënt de beschikking over heeft. Deze rekening zal door geblokkeerd worden tegen debetsaldi.
8. Vertegenwoordiging van cliënt
De budgetbeheerder zal verder alle overige werkzaamheden uitvoeren, die naar het oordeel van de budgetbeheerder in het financiële belang zijn van de cliënt. De budgetbeheerder houdt zich hierbij de mogelijkheid voor om externe deskundigen in te schakelen, bijvoorbeeld een advocaat bij procesvertegenwoordiging.
9. Schulden
De schulden van de cliënt zullen door de budgetbeheerder in de eerste drie maanden geïnventariseerd worden. Dit op basis van de door de cliënt aangeleverde informatie over zijn schulden. De schuldeisers zullen schriftelijk op de hoogte worden gebracht van het budgetbeheer. Tevens zal verzocht worden om toekomstige correspondentie aan de budgetbeheerder te zenden. De budgetbeheerder zal na inventarisatie van de totale schuldenlast tevens oplossingen zoeken.
10. Schuldeisers
Het budgetbeheer wijzigt niet de juridische positie van de schuldeisers en de schuldenaar. De rechtsmiddelen die de schuldeiser ten diensten staan blijven van kracht.
11. Beëindiging budgetbeheer
Budgetbeheer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Beëindiging kan in onderling overleg met een schriftelijk verzoek aan de budgetbeheerder. Wanneer het verzoek van beëindiging ontvangen is door de budgetbeheerder moet cliënt rekening houden met 1 maand opzeg termijn. De overeenkomst eindigt per direct wanneer de cliënt overlijdt.
12. Kosten budgetbeheer
De kosten voor budgetbeheer komen altijd voor uw rekening.
13. Privacy
De gegevens van de cliënt worden opgenomen in de cliëntenregistratie van MR BeschermingsBewind. De Wet Persoonsregistratie is hierop van toepassing. Dit betekent dat onbevoegden geen toegang krijgen tot deze gegevens. Deze gegevens worden alleen door de budgetbeheerder gebruikt en verstrekt aan derden, indien dit in het belang van de cliënt is of indien dit voortvloeit uit de aard van de werkzaamheden als budgetbeheerder.
14. Bereikbaarheid
De budgetbeheerder is op werkdagen tussen 09.30 uur en 12.00 uur m.u.v. woensdagochtend en elke middag van 15.30 uur tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar voor de cliënt. Tevens kan budgetbeheerder altijd schriftelijk en per e-mail benaderd worden. Ook is het mogelijk om een afspraak met de budgetbeheerder te maken, bij u thuis of instelling, voor de bespreking van financiële zaken.
15. Continuïteit
Hiervoor heeft MR BeschermingsBewind een waarnemingsovereenkomst gesloten met dhr. M. Dingeldein van Midi-Beschermingsbewind. De cliënten van MR BeschermingsBewind wordt terstond op de hoogte gebracht van de waarneming, bereikbaarheid en verwachte tijdsduur van de waarneming. Zodra de budgetbeheerder van MR BeschermingsBewind weer beschikbaar is, wordt ook dit medegedeeld aan de cliënten en eindigt de waarneming door de dhr. Dingeldein.
16. Gedragsregels
1. Indien de budgetbeheerder zich door een cliënt bedreigd voelt, fysiek dan wel verbaal wordt, wordt het budgetbeheer beëindigd.
2. Er dient sprake te zijn van wederzijds respect. Schreeuwen en schelden worden niet getolereerd.
3. Wanneer cliënt zich misdraagt tijdens een persoonlijk gesprek, kan er een time-out worden opgelegd. Dit houdt in dat cliënt een bepaalde tijd geen telefonisch contact mag opnemen. Alleen post en e-mails mogen nog worden verzonden.
4. Niet nakomen van afspraken:
* Wanneer cliënt 3 keer niet op een gemaakte afspraken verschijnt, zonder tijdige afmelding, zal worden bepaald of voortzetting van het budgetbeheer nog zinvol is.
* Wanneer afspraken, over het bijvoorbeeld aanleveren van stukken niet worden nagekomen. zal bepaald worden of voortzetting van het budgetbeheer nog zinvol is.
* Wanneer het budgetbeheer door het vertellen van onwaarheden in gevaar komt, zal bepaald worden of voortzetting van het budgetbeheer nog zinvol is. Als cliënt gelden achterhoud wordt dit indien nodig verrekend met het leefgeld.
17. Klachtenprocedure
Indien er klachten of bezwaren zijn tegen de budgetbeheerder dient in eerste instantie gehandeld te worden volgens de door MR BeschermingsBewind ter beschikking gestelde Klachtenprocedure.